„Wszystkie wymyślone przeze mnie kanały telewizyjne są rentowne i w żadnym roku obrotowym nigdy nie przyniosły strat” – powiedział portalowi wirtualnemedia.pl Michał Winnicki ze Szczecina, zapowiadając uruchomienie przeznaczonego dla seniorów kanału telewizyjnego SILVER TV. „Polska telewizja goni za młodym widzem w wieku 16-49 lat, ale to dawno nieaktualna grupa docelowa. Telewizji wierni są widzowie starsi i dla nich trzeba stworzyć dedykowany im tematyczny kanał telewizyjny”.
SILVER TV wykorzysta miejsce zwolnione na multipleksie pierwszym (MUX-1) naziemnej telewizji cyfrowej przez ATM Rozrywka. Decyzję w tej sprawie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła w ostatnich dniach lutego br. „KRRiT wzięła pod uwagę, że na rynku telewizji naziemnej brakuje takiej oferty. Program zapewni nie tylko rozrywkę, ale również szeroko pojętą informację i edukację, szczególnie w dziedzinie aktywizacji i zdrowego trybu życia” – podano w uzasadnieniu. Zgodnie z przedstawioną Radzie koncepcją audycje takie mają zajmować nie mniej niż 70 proc. tygodniowego czasu nadawania (godz. 6:00-23:00).
„Tworząc projekt SILVER TV konsultowałem się z wieloma ekspertami i dostrzegłem na zagranicznych rynkach pewien trend tworzenia telewizji dla widzów starszych. Inspiracją była też na pewno książka „Marketing Generacji Silver”. W Niemczech sukcesy odnosi kanał SAT1 Gold, a w Czechach adresowany do seniorów kanał CT3 również spotkał się z dużym zainteresowaniem. Uważam, że polski senior również zasługuje na ciekawy program telewizyjny, będący przewodnikiem po tak szybko zmieniającym się świecie oraz jednocześnie ostoją spokoju i tradycyjnych, polskich wartości rodzinnych” – powiedział Michał Winnicki w wywiadzie udzielonym Wirtualnym Mediom.
Michał Winnicki, absolwent Ekonomii i Zarządzania na Uniwersytecie Szczecińskim, rozpoczynał karierę zawodową handlując sprzętem RTV. Jako samodzielny producent zadebiutował w 2008 roku programem „High score”, poświęconym grom komputerowym (telewizja Owsiaka O.TV na platformie satelitarnej N.) Rok później, po przekonaniu do sponsoringu Grupy Allegro, realizował magazyn „AlleGra” (TV4) – prowadzący go Marcin Sońta z Radia Zet przylatywał na nagrania do Szczecina w weekendy. Również dla TV4 realizował program turystyczno-podróżniczy „Letni wakacjometr”, w TV Biznes można było oglądać programy z cyklu „Golf pasja i sport” i „Darz bór” o myślistwie i łowiectwie. Współpracował też z telewizją rolniczą TVR.
W październiku 2013 roku rozpoczął nadawanie muzyczno-rozrywkowego Power TV (oficjalny debiut z pełną ramówką – styczeń 2014). Obok m.in. teledysków disco polo stacja emitowała programy, które produkował Winnicki. 1 września 2014 roku rozpoczęła nadawanie Nuta.TV, równie z we wrześniu 2014 roku zadebiutował dokumentalny Adventure. Programy dla swoich kanałów kupuje u dystrybutorów m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemiec czy Holandii. Jeździ na targi do Cannes.
W piątek 20 marca 2020 r. o godz. 06:00 rano rozpoczął działalność całodobowy, biznesowy kanał telewizyjny „Biznes24”. Michał Winnicki założył go wspólnie z Romanem Młodkowskim – jednym z najbardziej doświadczonych dziennikarzy ekonomicznych w Polce, autorem emitowanego przed laty programu „Fakty, ludzie, pieniądze TVN”, współtwórcą TVN24 i twórcą TVN CNBC. Po rozstaniu z Grupą TVN (2013 r.) wprowadził na rynek serwis Business Insider, odpowiadał za rozwój miesięcznika „Forbes”, kierował redakcją Onet Biznes.
31 lipca 2020 r. „Biznes24” znalazł się w ofercie UPC Polska – dystrybutora telewizji kablowej, mającego prawie 1,8 mln użytkowników. Biznesowy kanał oglądać można również na platformach Orange i Canal+ oraz w sieci Toya. Stacja dostępna jest online w Canal+ oraz na platformie WP Pilot.
Obecnie grupa medialna M. Winnickiego zarządza jedenastoma kanałami telewizyjnymi, nadającymi u operatorów kablowo-satelitarnych, a także na lokalnych multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej.
SILVER TV będzie drugą w Polsce telewizją dla seniorów. 30 listopada 2020 roku wystartowała internetowa Telewizja POKOLENIA, prowadzona przez Fundację Zaczyn. Stworzona została dla widzów 55+, aktywnych, raczej zamożnych, swobodnie korzystających z internetu. Po dwóch pierwszych miesiącach emisji stacja ma ponad milion niepowtarzalnych widzów. Dostępna jest na stronie www.TelewizjaPokolenia.pl i na YouTube, ale głównym kanałem dotarcia do widzów jest Facebook. Telewizja odnotowała już pierwszy sukces komercyjny – przy realizacji programów z cyklu „Dojrzałe Piękno” TV POKOLENIA współpracuje z marką Sephora. Pierwszy z wyemitowanych odcinków obejrzało ponad 100 tysięcy osób.
SILVER TV Michała Winnickiego rozpocznie nadawanie po dopełnieniu wszystkich formalności – uzyskaniu koncesji w formie pisemnej i uzyskaniu rezerwacji częstotliwości na MUX 1. Może to zająć nawet kilka miesięcy.
Rafał Jesswein
Zdjęcie tytułowe – Michał Winnicki, twórca SILVER TV i DJ WIKA, czyli 83-letnia Wirginia Szmyt (urodzona w 1938 r.), znana DJ-ka, celebrytka, bardzo aktywna działaczka społeczna zaangażowana w sprawy seniorów (fot. Facebook)