Silnik okrętowy w Morskim Centrum Nauki

0
399

Operacja przetransportowania silnika okrętowego z Muzeum Narodowego przy Wałach Chrobrego do Morskiego Centrum Nauki rozpoczęła się w poniedziałek o godz. 8.00. Siedmiotonowy silnik znajdujący się na zapleczu muzeum załadowano na ciężarówkę. Następnie przetransportowano przez Most Długi na Łasztownię. Po rozładunku trafił na przygotowane dla niego miejsce w budynku Morskiego Centrum Nauki. Prom „Świnoujście” był to drogowy prom portowy,  zbudowany w 1954 roku w Danii w stoczni Helsingors Skibsvaerft Maskinbyggeri A.S. Helsingor. Jednostka miała długość 37 m, szerokość 9,5 m. Prom napędzany był przez dwa silniki  parowe – tłokowe, 4 cylindrowe. Zabierał 1000 pasażerów lub 350 pasażerów i 10 samochodów. Był eksploatowany przez Żeglugę Szczecińską na trasie Świnoujście- Warszów. Na przełomie lat 80-90 tych ubiegłego stulecia miał być wyremontowany. Zdemontowano z niego silniki parowe, które miały być poddane  remontowi kapitalnemu. Okazało się jednak, że montaż silników parowych jest nierentowny. Zdecydowano się na nowe silniki spalinowe. Przerwano jednak remont promu z powodu braku środków finansowych. W efekcie kadłub został sprzedany do Szwecji a silniki parowe trafiły do magazynu
i w 1998 zostały przekazane do Muzeum Narodowego w Szczecinie. W 2016 roku silniki przeszły generalny remont konserwatorski.

Silnik parowy z promu „Świnoujście” jest jednym z ponad czterdziestu eksponatów przekazanych przez Muzeum Narodowe zgodnie z umową podpisaną z MCN. Eksponaty, wśród których są między innymi makiety portu i stoczni, aparatura nawigacyjna, kombinezon nurka i modele statków, uzupełnią ekspozycję stałą Morskiego Centrum Nauki, która składać się będzie z ponad 200 elementów interaktywnych.

red/mat. pras

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here