Polskie porty wyłączone z projektu Baltic Pipe

0
142

Porty Szczecina i Świnoujścia zostały pominięte w rządowych planach, dotyczących dwóch strategicznych inwestycji energetycznych realizowanych na Bałtyku.

Terminal instalacyjny na potrzeby budowy polskich farm wiatrowych powstać ma w Gdyni. „Monitor Szczeciński” informował o tym już wcześniej – z informacji przekazanych przez pełnomocnika rządu ds. morskiej energetyki wiatrowej Zbigniewa Gryglasa wynika, że finalizowane są już prace nad specjalną uchwałą rządu w tej sprawie. (https://monitorszczecinski.pl/szczecin-w-dalszej-kolejnosci/)

Teraz okazuje się, że portem bazowym i bazą logistyczną budowy gazociągu Baltic Pipe został niemiecki port Mukran, położony na Rugii, koło portu Sassnitz. To najdalej na Wschód położony port niemiecki. W Polsce najprawdopodobniej nie zobaczymy ani razu żadnego statku związanego z budową Baltic Pipe. Informacje w tej sprawie opublikował gdański „Portal Morski”.

„Centrum logistyczne budowy rurociągu podmorskiego to port bazowy, który można nazwać również portem instalacyjnym, do którego zawijają w niektórych przypadkach także statki lub barki układające rurociąg, a na pewno – przynajmniej większa część flotylli statków pomocniczych obsługujących układanie rurociągu podmorskiego” – wyjaśnia „Portal Morski”.

W położonym na północny-zachód od Świnoujścia porcie Mukran już obecnie składowane są rury przeznaczone na budowę gazociągu Baltic Pipe, którego inwestorem jest Gaz-System. Dlaczego do realizacji sztandarowej inwestycji energetycznej Polski, mającej stanowić jeden z kluczowych elementów projektu dywersyfikacji dostaw energii do naszego kraju, zaangażowany został port niemiecki? Decyzję podjęto we włoskim koncernie Saipem, z którym polski rząd podpisał kontrakt na budowę podwodnego rurociągu (umowa o wartości 280 mln euro podpisana przez Gaz-System z Saipem Limited – brytyjską spółką Saipemu – obejmuje ułożenie ok. 275 km gazociągu na głębokości od 4 do 57 metrów) i który ma prawo organizować zaplecze inwestycji w sposób, który uzna za optymalny. Trudno się jej dziwić – Mukran dysponuje rozległymi placami składowymi i infrastrukturą techniczną, której brakuje w portach Pomorza Zachodniego. Ma też doświadczenie, wynikające z udziału w realizacji wielkiej rosyjsko-niemieckiej inwestycji Nord Stream 2. Rzecznik prasowy Sassnitz-Mukran zapowiedział, że firmy zaangażowane w budowę Baltic Pipe korzystają z tej samej infrastruktury, co Nord Stream 2. Powiedział też, że rury dla potrzeb Baltic Pipe przeładowywane są w niemieckim porcie już od listopada ubiegłego roku.

„Gaz-System nie tylko po podpisaniu umowy, ale nawet na etapie negocjacji nie mógł mieć raczej wpływu na wybór portu bazowego / centrum logistycznego budowy przez jej wykonawcę” – komentuje „Portal Morski”. To wykonawca zna potrzeby floty własnych i wynajmowanych jednostek pływających i samego procesu układania rurociągu i towarzyszących temu działań. Można jednak było wcześniej, na szczeblu rządowym, przygotować propozycje, które skłoniłyby realizującą wielki kontrakt firmę do skorzystania z oferty polskich portów. „Zabrakło – najprawdopodobniej – zarówno refleksji nad możliwościami zapewnienia swoistego offsetu dla polskich usługodawców czy udziału local content, jak i refleksu prowadzącego do stworzenia odpowiednio wcześnie oferty, która – w ramach negocjacji z włoskim partnerem, budowniczym podmorskiego gazociągu – skłoniłaby go do skorzystania z polskiego portu jako bazy logistycznej dla składowania rur i dla jednostek pływających zaangażowanych w układanie rurociągu oraz pomocniczych” – komentuje dziennikarz „Portalu Morskiego”. Brak takiej oferty to utracona szansa dla wielu polskich firm.

Przy okazji – rury do budowy Baltic Pipe wyprodukowała ta sama firma, która dostarczyła rury dla Nord Stream 2 – Europipe GmbH z Mülheim. Są już gotowe – łącznie 23 tysiące rur o długości 12,2 m i średnicy 900 mm każda. Zostały uformowane ze specjalnie przygotowanych płyt z użyciem 140 tys. ton stali.

Baltic Pipe to strategiczny projekt infrastrukturalny mający na celu utworzenie nowego korytarza dostaw gazu na europejskim rynku. Umożliwi on przesyłanie 10 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie do Polski oraz 3 mld m sześc. z Polski do Danii gazu bezpośrednio ze złóż zlokalizowanych w Norwegii.. Inwestorami są operatorzy przesyłowi: duński Energinet i polski Gaz-System.
Uruchomienie transportu gazu planowane jest na 1 października 2022 r.

Rafał Jesswein

„Budowa Baltic Pipe: port instalacyjny będzie w Niemczech, ten sam co dla Nord Stream 2” Portal Morski, 8 marca 2021.
https://www.portalmorski.pl/offshore/47735-budowa-baltic-pipe-port-instalacyjny-bedzie-w-niemczech-ten-sam-co-dla-nord-stream-2

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here