Kontrapunkt 2022

0
98

56. Przegląd Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie już od 21 do 29 kwietnia 2022 roku. To jeden z najstarszych, największych i najbardziej prestiżowych festiwali teatralnych w Polsce. W nurcie konkursowym o prestiżowe nagrody rywalizować będą zespoły teatrów zawodowych oraz niezależnych. Całości towarzyszą KONTRAteksty, czyli obszerny, interdyscyplinarny program wydarzeń, w którym obok kolejnych propozycji teatralnych obecne są muzyka, literatura, film, sztuki wizualne oraz performance.

W programie znalazło się blisko 50 wydarzeń. Spoiwem dla wszystkich propozycji jest motto: DOBRO. Tak w zaproszeniu na Festiwal piszą organizatorzy: „Chcemy festiwalu będącego świętem, najlepszego, jaki można zorganizować, takiego, który zachwyca, stawia pytania, dodaje otuchy, a może i ratuje przed nieszczęściem. Ważny jest dla nas WYBÓR – tego co najlepsze, KONFRONTACJA – dzieł i twórców, RYTUAŁ – spotkania i festiwalowej wspólnoty. A przede wszystkim TROSKA – o teatr, i NADZIEJA – na lepszą przyszłość. I tegoroczny KONTRAPUNKT taki będzie”.

Nie będzie podziału na Konkurs Główny i OFF Kontrapunkt. To powrót do pierwotnych idei Kontrapunktu nawiązujący do tradycji zapoczątkowanej przez Zygmunta Duczyńskiego, twórcę Teatru Kana. Gdy w 1995 roku włączył się do organizacji Przeglądu Teatrów Małych Form, zaproponował rozszerzenie nazwy o pojęcie „kontrapunktu”, a także zasadę, że do konkursu zostaną zaproszone zarówno teatry dramatyczne, jak i lalkowe czy offowe.

O prestiżowe laury Kontrapunktu (pula nagród to blisko 40 000 zł) powalczy jedenaście produkcji. „IV RP Snów” Sztuki Nowej to oryginalny projekt stworzony na podstawie badań nad marzeniami sennymi Polaków. Spektakl „a.y.l.a.n.” w wykonaniu Teatri i Qytetit – Gjilan z Kosowa to nieco ironiczne spojrzenie na poważny problem uchodźczy. Głośna „Biblia: Próba” Teatru im. W. Horzycy w Toruniu to z kolei nowe spojrzenie na pytania zadawane od tysięcy lat, szczególnie w niespokojnych czasach. Świeżo po premierze publiczność zobaczy monodram Roberta Talarczyka „Byk” na podstawie tekstu Szczepana Twardocha i we współreżyserii z nim. Bohaterem jest Robert Mamok, który w dwóch językach, po polsku i po śląsku, zmaga się z własną tożsamością klasową i etniczną. Ciekawie zapowiadają się spektakle tzw. nurtu „włączającego” – „Grimm” poznańskiego Teatru pod Fontanną oraz „Rewolucja, której nie było” Teatru 21 i Biennale Warszawa. Ten pierwszy to zaskakujące interpretacje znanych baśni, zaś drugi to opowieść na faktach – inspirowana protestem osób niepełnosprawnych i ich rodzin w Sejmie w 2018 roku. Propozycja Teatru Collegium Nobilium w koprodukcji z TR Warszawa „Klub” nie tylko porusza bardzo ważny i aktualny problem (#metoo), ale także poprzez nowatorskie metody pracy nad spektaklem pokazuje „inną drogę”. „Kobieta i życie” Wrocławskiego Teatru Współczesnego na podstawie tekstu ubiegłorocznej jurorki Kontrapunktu – Maliny Prześlugi – to także aktualny kobiecy manifest, inspirowany głośnymi protestami. Tytułowa „Maszyna” z bydgoskiego Teatru Polskiego to potężna metafora otwierająca drogę do wielu odczytań łączących się w namyśle nad relacjami władzy, podległością, wyzyskiem, historią dyscyplinowania i nadzoru. Lalkowy „Robot” Unii Teatr Niemożliwy to kameralna opowieść nie tylko o sztucznej inteligencji. To rzecz niekoniecznie dziejąca się w przyszłości… „Epitafium Błazna” Kolektywu Kejos to spektakl z użyciem technik teatru ruchu, teatru plastycznego i cyrku współczesnego, inspirowany motywami ze sztuk Szekspira, a w szczególności postacią szekspirowskiego błazna.

Grand Prix przyznaje w glosowaniu publiczność, kolejne nagrody – Jury w składzie: Joanna Klass, Aleksandra Łukaszewicz oraz Tamara Turnowa. 

 W programie KONTRAtekstów m.in. koncert Jacka Kleyffa w Orkiestrze na Zdrowie oraz premierowa projekcja zapisu koncertu niedawno zmarłego Jacka „Budynia” Szymkiewicza z zespołem Chango. Będą też wystawy – Aleksandry Ziętali, autorki tegorocznego znaku festiwalu, oraz plakatów z kolekcji Pigasus Polish Poster Gallery w Berlinie. Gieno Mientkiewicz z Przyjaciółmi zaproszą na farsę kulinarną „Surströmming i inne katastrofy”, nowy monolog zaprezentuje Romek Zańko, a Teatr Ruchu Umownie Ewidentnego zatańczy w „Korowodzie w bluesie”. Poza tym odbędą się: audioperformens dokumentalny „Król Skinów”, monodram „Nadbagaż” w wykonaniu Karoliny Miłkowskiej-Prorok oraz instalacja performatywna „Uwaga” rzeszowskiego Teatru o.de.la.

red.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here