Popularność szybkich, podmiejskich kolei dojazdowych, łączących duże aglomeracje z mniejszymi miastami sąsiednimi to znak dynamicznego procesu urbanizacji. Wiele miast w Polsce, przykładem europejskich i światowych metropolii, rozbudowało lub podjęło rozbudowę takich kolei. Tym tropem poszedł też Szczecin. Od lat modernizuje dworzec główny, tabor, a teraz władze miasta dostały dofinansowanie do stworzenia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
Ostatnio mam przyjemność i to dosłownie, korzystać z usług kolei, podróżując na różnych trasach od Szczecina do innych miast Polski i z powrotem. Właśnie to skłoniło mnie do napisania tego artykułu, bowiem za każdym razem, gdy jadę pociągiem, jestem dumny z postępów modernizacji szczecińskiego dworca. Mając porównanie do wyglądu dworców w innych miastach oraz samego komfortu podróży. Dworzec Szczecin Główny, ze względu na swoje historyczne uwarunkowanie i położenie, nie jest w stanie być większy, ani inaczej zbudowany. Sam gmach może i nie jest najokazalszy, ale swoim wyglądem dąży do nowych standardów PKP, co tworzy nowoczesną, ładną i jednolitą całość. Rozbudowane już dwa perony dobrze komponują się z całym wyglądem dworca i poprawiają warunki oczekiwania na pociąg. Rozpoczęty drugi etap przebudowy, który ma się zakończyć jeszcze w tym roku, stanowi początek prac przygotowawczych do dalszych remontów związanych z budową Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Przyznane na początku marca dofinansowanie z Unii Europejskiej pokrywające 80% kosztów całego projektu to duży krok
w kierunku polepszenia połączeń między Szczecinem, a Policami, Gryfinem czy Goleniowem. Za kwotę ponad 740 mln złotych zostanie wyremontowane lub wybudowane 40 przystanków kolejowych oraz 120 km torów pod szynobusy, które jak się zakłada, mają pojechać już w 2022 roku. Ten zbawienny dla mieszkańców małych miast pod Szczecinem projekt, to inwestycja długo odkładana w czasie ze względu na ogromne koszty z nią związane. Dlatego należy podkreślić wagę ogromnego wkładu finansowego Unii Europejskiej. Patrząc na kierunek rozwoju kolei, który widać w Szczecinie, nie mogę doczekać się ukończenia całej inwestycji. Z pewnością zmniejszy to liczbę aut wjeżdżających do centrum, a przy tym emisję spalin, spowoduje większe użytkowanie parkingów „park&ride” oraz scali i skomunikuje cały obszar dookoła Szczecina. Podsumowując – dostrzegam ogromny rozwój oraz dalszą jego perspektywę w aspekcie kolei w naszym mieście. Na informację
o dofinansowaniu projektu SKM bardzo się ucieszyłem, bowiem widzę w tym niebagatelną szansę dla Szczecina i jago mieszkańców. Pozostaje zatem uważnie obserwować postęp prac i czekać na efekty końcowe…