Była stocznia – nie będzie stoczni

1
2065

A więc decyzje zapadły. Była stocznia remontowa w Świnoujściu – nie będzie stoczni. 8 października na stronie internetowej MSR „Gryfia” opublikowano ogłoszenie o rozpoczęciu postępowania przetargowego „w sprawie przeniesienia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych i sprzedaży prawa własności zabudowy nieruchomości, położonych w Świnoujściu przy ul. Ludzi Morza”. O wyposażeniu przedsiębiorstwa mowy w ogłoszeniu nie ma. Znający kulisy tych decyzji twierdzą, że to, co się da, przeniesione zostanie do zakładu w Szczecinie.

Zignorowana została propozycja przejęcia przedsiębiorstwa przez samorząd miejski i wojewódzki. Jak informowaliśmy 24 września trzy dni wcześniej marszałek Olgierd Geblewicz oraz prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz podpisali list intencyjny o utworzeniu Świnoujskiego Parku Przemysłowego, który mógłby przejąć świnoujski majątek oraz pracowników MSR „Gryfia”. Propozycja zakładała przekazanie nowemu podmiotowi nieruchomości i środków produkcji znajdujących się na terenie świnoujskiej stoczni i ich komunalizację. Kolejnym krokiem miałoby być pozyskanie zewnętrznych, prywatnych, krajowych i zagranicznych dzierżawców oraz inwestorów przy aktywnym udziale Centrum Inicjatyw Gospodarczych Urzędu Marszałkowskiego i Wydziału Rozwoju Gospodarczego i Obsługi Inwestorów Miasta Świnoujście. Pracownicy ŚPP mogliby być przenoszeni do poszczególnych dzierżawców i inwestorów, podejmujących działalność gospodarczą na terenie ŚPP. Nie będą.

Co istotne – jeśli uda się rozstrzygnąć ten przetarg to w Świnoujściu nie będą już remontowane statki. W towarzyszącym ogłoszeniu regulaminie postępowania, dostępnym na stronie stoczni, w pkt. 21 napisano:

„Warunkiem udziału w przetargu jest złożenie przez składającego Ofertę oświadczenie o zobowiązaniu się do nieprowadzenia na terenie Przedmiotu postępowania (…) działalności objętej podklasą Polskiej Klasyfikacji Działalności o kodzie 33.15.Z konkurencyjnej wobec Stoczni” Kod 33.15.Z to: „Naprawa i konserwacja statków i łodzi”. Mówiąc w skrócie – stocznię remontową w Świnoujściu może kupić tylko ktoś, kto nie będzie w niej remontował statków i łodzi.

Była stocznia – nie będzie stoczni. To drugie na Pomorzu Zachodnim – po ST3 Offshore – przedsiębiorstwo gospodarki morskiej, likwidowane przez ekipę Marka Gróbarczyka.

Rafał Jesswein

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here